معرفی کانیها و سنگهای آتشفشانی و مشخصات آنها

  • ۰
  • ۰


9 کانی کمیاب و گرانقیمت جهان


سنگهای جواهری که در زیر به آنها اشاره می شود بسیار کمیاب بوده و قیمتهایی که در این قسمت از مقاله ارایه می شود در حقیقت رکورد بالاترین قیمت برای این سنگها محسوب می شود.


Jevemejeviteکانی

 

 

نام این سنگ جواهر یِ رِ می اِ وایت  است حتی تعداد بسیار زیادی از جواهر شناسان و جواهر فروشان نیز تا به حال اسم این سنگ جواهر را نشنیده‌اند. این سنگ دارای رنگهای بی رنگ، آبی آسمانی، زرد کم رنگ است بهترین کیفیت این سنگ جواهر متعلق به کشور نامیبیا است. رنگ آبی این سنگ به صورت rough ممکن است با  Aquamarine اشتباه گرفته شود نام این سنگ بر گرفته از نام کانی شناس روس pavel jeremejev گرفته شده که در سال 1883 این کانی را کشف کرد در سال 2005 یک قطعه تراش خورده از این کانی به وزن 93/2 قیراط قطیراطی 2000 دلار در اینترنت به فروش رسیده است.


BlacK Opal


 

کشور استرالیا بزرگترین تولید کننده اپال در جهان است. و کیفیت اپالهای این کشور بسیار بالا است 95 درصد اپال تولید شده در دنیا متعلق به  معادن اپال استرالیا است 5% الباقی متعلق به مکزیک ، شمال برزیل، آمریکا و معادن جدید در کشورهای ایتوپی و کشور مالی در غرب آفریقا می باشد گرانقیمت ترین اپالهای دینا Blaclc Opal   یا اپال سیاه و اپال با رنگ خاکستری تیره می باشد که قیمت این دو نوع اپال  می تواند تا قیر اطی 2355 دلار باشد.

 

Bixbite ( red beryl)

 

این سنگ از خانواده beryl است و در برخی از بازرهای دنیا زمرد قرمز نیز نامیده می‌شود و  در کشورهای بسیار کمی یافت می شود از جمله آمریکا و مکزیک این سنگ هم مانند زمرد اکثرا دارای ناخالصی های فراوان است و بلورهای بیش از 2 قیراط آن به ندرت یافت می شود و قیمت یک قطعه bixbite قرمز خوش رنگ و پاک قیراطی 10000 دلار می باشد.



musgravite


 
سنگ موسگراوایت یکی از جواهرات جدید و بسیار کم یاب است عناصر اصلی تشکیل دهنده این سنگ جواهر بر لیوم( BE) آلمینیوم(AL) و منیزیم (MG) می باشد نام این سنگ از منطقه ای در استرالیا به نام موسگراو که برای اولین بار این کانی یافت شده گرفته شده است. این کانی در کشورهای استرالیا، گرین لند ،  ماداگاسکار یافت می شود سریلانکا نیز در سال 1993 2 قطعه از این سنگ جواهر را برای اولین بار به بازار جواهرات عرضه کرد. قیمت این سنگ جواهر 000/50 دلار برای هر قیراط است.

 

 
 

PAINITE

 

به نظر برخی کارشناسان جواهر کمیاب ترین کانی در دنیا محسوب می شود کانی شناس انگلیسی به نام   ARTHUR CD PAIN اولین بار این کانی را کشف کرد و به خاطر کاشف آن این سنگ را پی نایت نام گذاری کردند تا قبل از سال 2005 تنها 25 قطعه پی نایت در دنیا یافت شده بود بهترین معدن این کانی متعلق به میانمار است.

قیمت این سنگ جواهر قیراطی 000/60 دلار است.

 

BLUE GARNET


 
کانی گارنت در بسیاری از رنگها مانند قرمز ، نارنجی، زرد ، سبز، قهوه‌ای ، مشکی، صورتی ، بی رنگ ،‌و آبی یافت می شود.

 

ولی کمیاب ترین رنگ  این خانواده رنگ آبی آن است. در سال 1990 برای اولین بار در مادگاسکار کشف شده بعد از سال 90 ذخایری از این کانی در کشورهای آمریکا، روسیه و ترکیه نیز  یافت  شد این سنگ جواهر خاصیت color change داشته و در زیر نور روز سبز آبی است  و در زیر نور چراغ به رنگ ارغوانی تغییر رنگ می دهد.

 

یک گارنت colorchange 4.2 قیراطی در سال 2003  به قیمت8/6 میلیون دلار فروش رفته است.

 

Serendibite


 
رنگ این سنگ جواهر آبی مایل به سبز تیره است و معدن آن در کشور سریلانکا است. عناصر تشکیل دهنده اصلی این سنگ کلسیم(ca) ، منیزیم (mg) المینیوم(al)سیلیس(si) بر (br) و اکسیژن(O) است تعداد سنگهای تراش خورده موجود از سرند یبایت به اندازه انگشتان دست نمی‌باشد.  و کمترین مبلغ فروخته شده از آن قیراطی 14300 دلار برای هر قیراط است در بالاترین قیمت 8/1 میلیون دلار برای هر قیراط به فروش رسیده است اکثر ابعاد این سنگ کمتر از یک قیراط هستند.

Red diamond


 
یا الماس قرمز یکی دیگر از کمیاب ترین سنگهای جواهر محسوب می‌شود رنگ آن قرمز مایل ارغوانی است و رنگ قرمز خالص آن تا امروز دیده نشده است یکی از غنی‌ترین معادن الماس که رنگ قرمز الماس نیز در آن یافت می شود معدن argyle استرالیا است که بالاترین قیمت فروخته شده برای بهترین الماس این معدن 2.5 میلیون دلار برای هر قیراط است.

Imperial jadeite

 
در عین ناباوری گرانقیمت ترین سنگ جواهر در دنیا که تا به امروز به فروش رسیده است سنگی از خانواده جید است با نام Imperial jadeite: بزرگترین ذخیره آن در کشور های گواتمالا و آمریکا است در سال 1997 در حراج christies هنگ کنگ گردد گردنبندی که دارای سنگ Imperial jadeite: بود به قیمت 3/9 میلیون دلار فروش رفت که بر اساس قیمت فوق، قیمت این سنگ قیراطی 3 میلیون دلار است.

بر ای اثبات استدلالهای ارائه شده در این مقاله به مطالب فوق بسنده نکرده و سری به سایتهای فروشنده معتبر سنگهای جواهر زدیم در سایت معتبر multicolor.com که مرجع بسیاری از تاجران سنگهای رنگی برای خرید  و فروش است با موارد مشابه دیگری روبه رو شدیم .

Taaffeite
 
سنگ تافئیت برای جواهر فروشان و حتی برخی از جواهر شناسان شناخته شده نیست قطعه‌ای  با کیفیت متوسط آن به ورزن 17/6  قیراط بارنگ ارغوانی مایل به آبی کم رنگ با قیمت کلی 19744 دلار ارائه شده بود.

TiTanite (sphene):  سنگی از این خانواده با کیفیت متوسط به رنگ سبز (Medium Dark yellow Green ) با تراش  بیضی  و وزن 80/20 قیراط با قیمت 3993 دلار برای کل سنگ جهت فروش ارائه شده بود.


Tanzanite:

 به رنگ بنفش خانواده zoesite  گفته می شود

ودر اینترنت قطعه ای به وزن 43/3 قیراط و کیفیت متوسط و رنگ بنفش ( Medium violet ) و تراش بیضی (oval) به قیمت 779 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود

Demantoid (Andradite Garnet ) این سنگ از خانواده  گارنت است و رنگ سبز دارد جزو معدود سنگهای رنگی است که نور را  به رنگهای تشکیل دهنده آن تجزیه کرده و چشمکهای رنگی در سنگ مشاهده می شود یکی دیگر از سنگهای رنگی که پدیده زیبای Dispersion را دارد Sphen است قطعه ای به وزن 27/2 قیراط ، تراش بیضی (oval) و رنگ سبز مایل به زرد از سنگ Demantoid با قیمت 2043 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود.


Pariba

  به رنگ آبی آسمانی مایل به سبز خانواده تور مالین پارایبا میگویند و قطعه ای به وزن 40/20 قیراط ، تراش oval و رنگ آبی مایل به سبز با قیمت 179520 دلار برای کل سنگ ارائه شده بود

Alexandrite:  رکورد دار این سایت سنگی از خانواده ( CRYSOBERYL ) به نام Alexandrite  است که دارای پدیده color change  بوده ودر نور روز یک رنگ ودر نور شب در زیر لامپ رنگ دیگری را نمایش می دهد. سنگ الکساندرایتی به وزن 66/8 قیراط با رنگ سبز آبی در روز و ارغوانی مایل به قرمز درشب با کیفیت بسیار بالا و تراش بیضی (oval) با قیمت کل 235552 دلار ارائه شده بود

  • ۹۳/۰۹/۱۴
  • negin ataiee

نظرات (۲)

واقعا ممنون 
خیلی عالی بود.

با سلام‌عرض ادب من درست مثل این سنگ BLUE GARNETدارم اگه ایمیل بدین عکسشو میفرستم با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی